Den gode timen

Undervisning
  • Lærer møter godt forberedt og presis til timen
  • Lærer er på plass før det ringer inn til time
  • Utstyr og materiell er på plass i klasserommet
  • Smart Board/Projektor/PC er koblet på

 

Elevene stiller opp på fast sted

  • Elevene har fast oppstillingsplass
  • Oppstillingsliste henger på utgangsdøra

 

Elevene har fast oppstillingsplass i garderoben

  • Lærer har tildelt elev plass i garderoben
  • Hyllene/plassen er navnet
  • Tipsplakater i garderoben

 

Informasjon til elevene

  • Timeplan for elevene henger synlig på klasseromsdøra/ved inngang
  • Klasserommet er innredet med fagvegger (norsk – matte – naturfag – engelsk)

 

Elevene går rolig inn i klasserommet

  • Tipsplakater og "dørstokkregelen"
  • Elevene vet hvor de skal sitte, og finner plassen

 

Lærer har fast hilserutine

  • Alle håndhilser på elevene i første økt
  • Alle lærere hilser første gang de møter en klasse i løpet av dagen

 

Dagsplan er synlig for elevene (tavle/flipover)

  • Dagsplan er klar før elevene kommer inn
  • Dagsplan er synlig hele dagen

 

Undervisningen kommer raskt i gang

  • Mål for økta/ timen/ faget/ arbeidet er synligjort på tavle eller Smart Board
  • Lærer presenterer mål og innhold i timen
  • Læreren formidler flere måter å løse oppgavene på