Ny spesialavdeling for elever med autisme på Lusetjern skole

kurs

Spesialavdelingen på Lusetjern skole er en byomfattende avdeling for elever med autismespekterforstyrrelser. Elevene har også komorbide tilstander som ulike grader av utviklingshemming. Vi har totalt 8 elevplasser fra 1. til 7. trinn skoleåret 2023-24. Avdelingen utvides med ytterligere 8 elevplasser, og avdelingen vil ha 16 elevplasser skoleåret 2024-25. Elevgruppen kan endres fra år til år i forhold til alder og gruppesammensetning.

Det er inntakskontoret i Utdanningsetaten som har ansvar for å fatte vedtak for tildeling av skoleplass i spesialgruppe. Søknadsfristen er 1. desember og bostedsskolen har ansvar for å bistå foreldrene i å søke plass for eleven i spesialgruppe.

Hver kontaktlærer har ansvar for 2 – 3 elever. Elevene får undervisning i grupper og på individnivå. Det er 1:1-bemanning i de fleste skoletimer og friminutt. De ansatte er utdannet spesialpedagoger, pedagoger, miljøterapeuter (vernepleiere) og barne- og ungdomsarbeidere. Skoledagen begynner kl. 8.30 og avsluttes kl. 13.45.  De fleste elevene går på spesial-AKS frem til 16.00. AKS ses på som en forlengelse av skoledagen og benytter samme lokaler som skolen. AKS er åpent før skoletid kl. 8.00-8.30 og etter skoletid kl. 13.45-16.00. I skolens ferier er AKS åpent kl. 8.00-16.00.

Alle elever har en individuell opplæringsplan (IOP) som utarbeides etter sakkyndig vurdering fra PPT ( og etter Individuell plan hvis det foreligger). Denne er rådgivende i forhold til hva eleven skal lære i de enkelte fagene.

I det pedagogiske arbeidet vektlegges forutsigbarhet og struktur. Det brukes mye visuell støtte tilpasset den enkelte elevs behov. Vi anvender tegn til tale, bilder og alternativ kommunikasjon. Vi benytter PC, Ipad og interaktive tavler som pedagogisk verktøy i undervisningen. Det tilrettelegges for elever å delta opp mot ordinære trinn der eleven vurderes for å ha utbytte av dette faglig og sosialt. Lusetjern er en inkluderende skole og det jobbes med sosiale mål, god samhandling og lek i den enkelte gruppe tilpasset funksjonsnivå og alder.

Mer om spesialundervisning:

De overordnede utviklingsmålene for elevene er at de utvikler språk- og kommunikasjonsevner, selvstendighet og sosiale ferdigheter. Opplæringen legger videre vekt på at elevene utvikler sine grunnleggende ferdigheter i å kunne uttrykke seg muntlig, eventuelt også skriftlig eller ved bruk av ASK, lese (skriftspråk/ordbilder/piktogrammer) og regne, samt bruke digitale verktøy. Elevenes opplæring sentreres om de målene som er viktigst for å sikre best mulig helhetlig utvikling. Elevene skal også oppleve samhørighet og positivt samspill med andre på skolen. Opplæringen legger særlig vekt på å gjøre elevene mer selvhjulpne og selvstendige i alle livets gjøremål. Opplæringen skal gi elevene ferdigheter for å utvikle hverdagslivs- eller arbeidslivskompetanse.

Avdelingen tilrettelegger alle skoletimene og friminuttene i henhold til TEACCH-metodikken. TEACCH tar sikte på å gjøre omgivelsene oversiktlige og forutsigbare. Vi ønsker å øke elevenes forståelse via visualisering, konkretisering og strukturering av tid, rom og aktiviteter eller gjøremål. Det fokuseres på at læring fremmes best dersom elevene forstår en handling og handlingen gir mening. Elevene arbeider etter en dagsplan og arbeidsplaner. Noen av elevene har behov for dagsplaner med bilder eller grafiske tegn (piktogrammer) og/eller ordbilder. Dagsplanen er også et tiltak for å redusere engstelse/bekymring, slik at elevene skal slippe å lure på hva som skal skje i løpet av dagen.

Elevene får nødvendig mengde repetisjon, og det sjekkes ut daglig hva de har fått med seg av opplæringen. Elevene får korte og tydelige beskjeder. Videre får de detaljert informasjon om fremgangsmåter gjennom arbeidsplanene sine for å bli trygge på å løse oppgaver selvstendig.

Vi har læringsstøttende aktiviteter som er strukturerte og forutsigbare samtidig som det gis rom for fysisk aktivitet og lek. Læringsarenaen vil være i tråd med elevens IOP på skolen. Vi benytter anerkjente opplæringsstrategier, metoder og materiell, spesielt utviklet for personer med ASF. Strategiene og metodene bygger både på kunnskap om utviklingspsykologi, kognitive teorier og anvendt atferdsanalyse.

Lusetjern jentene i finalen

Lusetjern-jentene har spilt en fantastisk sesong og har kommet seg helt til finalen i skolefotballlcupen.

Mandag 19.06. kl 10 går finalen på Ullern 9-er bane.

Alle som vil komme og heie på de fantastiske jentene våre er hjertelig velkommen. Vi er så stolte!

Heia Lusetjern!! Heia Holmlia!fotballjente.jpg